Badania 360 stopni
Istotnym elementem każdego badania 360°, jest uchwycenie obrazu danego pracownika ze wszystkich perspektyw w zakresie poszczególnych obszarów związanych z jego obowiązkami i stosunkami społecznymi. W badaniu biorą udział współpracownicy, podwładni i przełożeni, a także dokonywana jest samoocena.
Przykłady modyfikacji badania - Ocena
Dlaczego warto przeprowadzić badanie 360 stopni?
ścieżek rozwoju
zaangażowania
istotnych dla firmy
kompetencji
pracowników i firmy
i ukrytych kompetencji pracowników
i otwartej komunikacji
pracy
i szkoleniowych
Wyniki badania pozwalają na podjęcie działań, które doprowadzą proces zarządzania do zwiększonego poziomu efektywności i pozwolą wyznaczyć drogę rozwoju pracowników, poddanych badaniu tak, by zniwelować siłę oddziaływania ich słabych stron oraz rozwinąć ich potencjał.
Badania 360° mogą zostać przeprowadzone z wykorzystaniem różnorodnych metod badawczych: ilościowych, jakościowych lub mieszanych. Przy realizacji pomiarów wykorzystujemy autorski system badawczy.
Realizacja badań – aplikacja badania 360 stopni
Ankiety wypełniane
za pomocą techniki CAWI
Aplikacja pozwala na wygenerowanie zestawień danych oraz na ich prezentację graficzną. Jest ona uzupełnieniem oferty firmy BioStat realizującej kompleksowe usługi w zakresie badania satysfakcji pracowników.
Przykładowe wykresy badania 360/270/180 stopni
Etapy realizacji badań
Realizację badania pracowników opieramy o 5 etapów badawczych, których przeprowadzenie gwarantuje uzyskanie odpowiedzi na kluczowe pytania:informacji o badaniu
pracownikom
kwestionariusza
badawczego
statystycznych
raportu końcowego
Badanie kwestionariuszowe jest realizowane indywidualne z wykorzystaniem autorskiego systemu eCRF.biz. Pozwala to na uzyskanie maksimum prywatności przez osoby oceniające pracownika będącego podmiotem badania.
Podejście ilościowe w badaniach 360° jest sugerowane w przypadku objęcia badaniem dużej grupy pracowników. Ze względu na indywidualne wypełnianie kwestionariuszy poprzez łącze teleinformatyczne, badanie realizowane jest znacznie szybciej, jest to także opcja pozwalająca ograniczyć koszty badania.
Wykorzystywany kwestionariusz jest dostosowany do konkretnych potrzeb każdej organizacji, a jego ostateczny wygląd jest konsultowany z Zamawiającym.
Jakościowe podejście do badania polega na przeprowadzeniu wywiadów z osobami z najbliższego otoczenia organizacyjnego badanego pracownika, jak również z nim samym - realizuje się je według uprzednio przygotowanych scenariuszy.
Zebrany w ten sposób materiał badawczy ma charakter jakościowo-ilościowy co daje możliwość przeprowadzenia pogłębionej analizy obszarów badawczych.
Zasadniczą korzyścią przeprowadzenia badania z wykorzystaniem wywiadów częściowo strukturalizowanych jest możliwość dotarcia do informacji, które mają stosunkowo wrażliwy charakter z jednoczesną strukturalizacją części zagadnień. Wywiad pozwala podejmować pytania o charakterze eksploracyjnym, dotyczące próby wyjaśnienia/zrozumienia zjawisk, motywacji, postaw i zachowań. W ramach wywiadów wprowadzane będą do rozmowy kolejne tematy, które odpowiednio ukierunkowują wypowiedź respondenta i pomagają w ujawnianiu jego przekonań, opinii i postaw. Komponent jakościowy pozwala także na zastosowanie technik projekcyjnych.
Jednocześnie wywiady zostaną uzupełnione o elementy standaryzujące jak na przykład karty ocen oraz pytania zamknięte, które pozwolą na otrzymanie sprecyzowanej oceny poszczególnych obszarów.
Realizacja wywiadów może przebiegać w ramach osobistego spotkania z osobą badacza, lub za pośrednictwem łącza teleinformatycznego.
Realizowane w ramach badania są rejestrowane, a nagrania stanowić będą podstawę prac analitycznych.
Istotnym ograniczeniem technik projekcyjnych jest niewielkie zaangażowanie osób badanych. Dlatego są one realizowane w ramach indywidualnych wywiadów realizowanych podczas osobistego spotkania z badaczem, co pozwala na uprzednie nadanie rozmowie odpowiedniego tonu oraz zaangażowanie respondenta w czynny udział w badaniu.
Raporty podzielone są ze względu na grupy dokonujące oceny, oraz rozdział zbiorczy stanowiący podsumowanie badania i końcowa ocenę pracownika. Na bazie zbiorczej oceny powstają spersonalizowane opisy dotyczące Zalet, Obszarów Rozwoju oraz Możliwych Kolejnych Kroków stanowiących rekomendacje dla każdego z badanych pracowników.
Możliwości personalizacji
Platforma 360° będąca w posiadaniu firmy BioStat pozwala na stworzenie indywidualnego profilu oceny dla każdego pracownika, przy uwzględnieniu podziału wedle działów i innych komórek w przedsiębiorstwie.
Aplikacja zawiera gotowe narzędzie badawcze, dostosowane do potrzeb większości organizacji. Niemniej w łatwy sposób można dokonać jego modyfikacji, m.in. pod kątem podlegających ocenie kompetencji oraz stworzonej skali oceny.
Dowolny zakres podmiotowy
Aplikacja do badań 360° umożliwia również definiowanie w dowolny sposób zakresu podmiotowego przeprowadzanych ewaluacji pracowniczych. Będzie on zależny od roli jaką dokonująca oceny osoba pełni w strukturze danej firmy, tj. przełożony, podwładny czy równorzędny współpracownik. Oprogramowanie stwarza jednocześnie możliwość dokonywania samooceny przez pracowników, a także ocenianie ich przez klientów.
Najwyższe poczucie anonimowości
Aby oceny udzielane przez pracowników podczas badania 360° mogły być wiarygodne, powinni oni mieć zapewnione wysokie poczucie swojej anonimowości. Jest to warunkiem niezbędnym ku temu, aby odpowiadali zgodnie z prawdą, szczerze i bez obaw o wyciągnięcie negatywnych konsekwencji przez przełożonych.
Oprogramowanie do badań 360° spełnia te standardy, gdyż wypełniane przez pracowników ankiety posiadają indywidualne zabezpieczenie w postaci loginu oraz hasła. Uczestnik badania po zalogowaniu uzyskuje dostęp do listy ocenianych pracowników, a system pozwala na szybkie przekierowanie do właściwego formularza oceny. Podlegająca ewaluacji osoba nie otrzymuje wglądu do ocen dokonywanych przez poszczególnych badanych, lecz jedynie zbiorcze zestawienia.
Dowolność w wyborze techniki badawczej
Aplikacja stwarza możliwość wyboru techniki ilościowej do realizacji badania 360°: CATI, CAWI lub CAPI. System pozwala jednakże wykorzystywać nie tylko komponent ilościowy (pytania zamknięte), lecz także jakościowy, umożliwiając pracownikom dzielenie się własnymi uwagami, sugestiami i komentarzami.
Funkcjonalny panel administracyjny
Oprogramowanie zapewnia administratorowi w każdej chwili wgląd do danych na temat postępu badania, tj. liczby wypełnionych kwestionariuszy oceny. Administrator może również przydzielać poszczególnym pracownikom różnorodne uprawnienia ze względu na dostęp do danych, a także generować automatyczne raporty online z wynikami badania.
Profesjonalne wsparcie w razie trudności
Z poziomu aplikacji możliwe jest uzyskanie pomocy w razie wystąpienia komplikacji z logowaniem lub wypełnianiem ankiety. W tym celu należy skorzystać z modułu helpdesk, pozwalającego nawiązać kontakt e‑mailowy lub telefoniczny z działem merytorycznym lub technicznym Wykonawcy badania.
Wyniki badania
Wyniki badania są dostępne w czasie rzeczywistym po zalogowaniu się przez Klienta do naszego systemu. Ich prezentacja może obejmować rankingi personalne, skumulowane wyniki dla pionów organizacyjnych, zespołów zadaniowych czy stanowisk. Nasz system obsługuje również moduł automatycznego generowania raportów indywidualnych.
Digitalizacja materiału badawczego zebranego
przy użyciu ankiet papierowych
Współpraca z HR Care
Naszym Partnerem w realizacji badań 360 jest firma HR Care. Nasz Partner ma ogromne doświadczenie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i rozwojem, jak i zarządzania efektywnością biznesową.Specjalizuje się w prowadzeniu projektów rozwojowych, zarówno indywidualnych jak i grupowych. Jest certyfikowanym coachem akredytowanym przez EMCC. Prowadzi warsztaty i szkolenia w obszarach przywództwa, rozwoju zespołu, procesu grupowego, treningów interpersonalnych, zarzadzania zmianą, zarządzania w sytuacji kryzysowej, rekrutacji i selekcji a także szkolenia dla asesorów i konsultantów personalnych.
Jest certyfikowanym asesorem oraz konsultantem Assessment/Development Center. Przeprowadziła ponad 500 projektów AC/DC oceniając ponad 6000 osób. Przez wiele lat współtworzyła i zarządzała firmą doradczo-szkoleniową Strategie Personalne.
(FAQ)
Badania 360 stopni wykorzystuje się najczęściej do badania kadry menadżerskiej. Opinia zarówno przełożonych, współpracowników, podwładnych oraz samoocena badanego pozwalają na najdokładniejszą ocenę pracownika
Przeprowadzenie badania 360 pozwala na zebranie sparametryzowanych danych na temat pracowników, takie dane pozwalają na dopasowanie kadry menedżerskiej do poszczególnych zadań np. Osób o wysokim autorytecie do zarządzania poszczególnymi grupami.
Czas realizacji badań jest zawsze ustalany indywidualnie. Skontaktuj się z nami pod adresem bsp@biostat.com.pl lub +48 666 069 831.
Warto jasno określić cele badania, zapewnić uczestnikom odpowiednią informację i wsparcie, a także dokładnie przetworzyć i interpretować uzyskane wyniki w kontekście organizacji.
Jak, poprzez ujawnienie obszarów do rozwoju i skuteczną pracę nad nimi, badanie 360 stopni może wpłynąć na budowanie lepszych relacji w zespole.
Gwarantowanie anonimowości pozwala uczestnikom na bardziej otwarte i szczere wyrażanie opinii, co zwiększa wartość i wiarygodność wyników.