Metodybadawcze w badaniu zadowolenia pacjentów
Kilka zasad dobrego badania
- obserwacje zmian zachodzących w danej kwestii;
- wprowadzenie potrzebnych zmian;
- wyznaczenie kwestii najważniejszych dla pacjentów.
Jak dobrać metodę badawczą?
- odpowiadać im umiejętnością;
- zapewnić im anonimowość i poufność;
- zadbać o komfort ankietowanych;
- być dostosowana do zdrowia danego pacjenta.
Ankietyzacja jako metoda badawcza
Najpopularniejszą metodą badawczą są wywiady przeprowadzane za pomocą ankiety. Ankietyzacja może przebiegać z uwzględnieniem:
kontaktu bezpośredniego (PAPI);
kontaktu telefonicznego (CATI);
wykorzystania urządzeń mobilnych (CAPI);
- drogi online (CAWI).
Metody, które się uzupełniają
(FAQ)
Badania satysfakcji pacjenta są prowadzone w celu zbierania opinii i informacji od pacjentów na temat jakości świadczonych usług medycznych. Pomagają ocenić poziom zadowolenia pacjentów, identyfikować obszary wymagające poprawy oraz dostosować opiekę medyczną do ich potrzeb.
Metody zbierania danych w badaniach satysfakcji pacjenta mogą obejmować ankiety pisemne lub online, wywiady telefoniczne, fokusowe grupy dyskusyjne oraz analizę opinii i komentarzy pacjentów w mediach społecznościowych. Te techniki pomagają uzyskać różnorodne perspektywy i opinie pacjentów.
Analiza wyników badań satysfakcji pacjenta umożliwia placówkom medycznym lepsze zrozumienie oczekiwań pacjentów oraz dostosowanie usług do ich potrzeb. Dzięki temu można podnosić jakość opieki medycznej, zwiększać lojalność pacjentów, poprawiać reputację placówki oraz tworzyć strategie doskonalenia opieki zdrowotnej.